Punkt Konsultacyjno – Informacyjny i operatorski Programu Czyste Powietrze
Na podstawie porozumienia podpisanego pomiędzy Miastem i Gminą Prabuty, a Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska w Gdańsku utworzony został Gminny Punkt Konsultacyjno – Informacyjny programu „Czyste Powietrze”. Punkt w imieniu Gminy prowadzony jest przez Kwidzyński Park Przemysłowo Technologiczny.
Zadania gminnych punktów konsultacyjno‐informacyjnych programu Czyste Powietrze, finansowanych przez NFOŚiGW, to m.in.:
- udzielanie informacji o programie osobom zainteresowanym złożeniem wniosku o dofinansowanie;
- wsparcie w przygotowywaniu wniosków o dofinansowanie, w tym pod kątem spełnienia wymagań określonych w programie;
- wsparcie beneficjentów w rozliczeniu przyznanego dofinansowania, w tym przy poprawnym wypełnianiu wniosku o płatność oraz kompletowaniu wymaganych załączników;
- zagwarantowanie dostępności dla wnioskodawców przeszkolonego przez WFOŚiGW pracownika lub pracowników, którzy zapoznali się z dokumentacją programową i znają zasady programu, będą informować o programie, a także pomagać przy wypełnianiu wniosków o dofinansowanie (z wyjątkiem wniosków składanych za pośrednictwem banków) oraz wniosków o płatność;
- zapewnienie stanowiska komputerowego z dostępem do Internetu, obsługiwanego przez pracownika wyżej wskazanego, spełniającego wymogi bezpieczeństwa informacji i zachowania poufności oraz ochrony danych osobowych, umożliwiającego wnioskodawcy złożenie wniosku o dofinansowanie lub wniosku o płatność oraz jego wydruk (z wyjątkiem wniosków składanych za pośrednictwem banków);
- organizacja spotkań informujących o zasadach programu dla mieszkańców;
- zapewnienie dostępności materiałów informacyjnych i promocyjnych o programie;
- przekazywanie mieszkańcom informacji o wydarzeniach informacyjno‐promocyjnych, innych działaniach edukacyjnych oraz dostępnych materiałach zawierających informacje o programie;
- przekazywanie wnioskodawcom informacji dotyczących programu, w tym o określonych w programie dopuszczalnych warunkach łączenia dofinansowania przedsięwzięć z innymi programami finansowanymi ze środków publicznych, np. w ramach regionalnych programów operacyjnych oraz z gminnymi programami ograniczania niskiej emisji (jeżeli dana gmina takie realizuje);
- przekazywanie wnioskodawcom informacji o możliwości uzyskania dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu w ramach programu i sposobie złożenia wniosku o dofinansowanie za pośrednictwem banków, wraz z udostępnieniem listy banków uczestniczących w programie;
- wizyty u mieszkańców, połączone z oceną obecnego źródła ciepła i potrzebą jego wymiany oraz wstępną analizą stanu budynku pod kątem termomodernizacji;
- rozpowszechnianie informacji o możliwości uzyskania dotacji z programu przez różne kanały dystrybucji, np. na stronie internetowej gminy, gazetki lokalne, bezpośrednia dystrybucja materiałów informacyjnych i inne;
- przekazywanie do WFOŚiGW wniosków o dofinansowanie oraz wniosków o płatność, składanych przez wnioskodawców/beneficjentów w gminie.
Na podstawie porozumienia podpisanego pomiędzy Miastem i Gminą Prabuty, a Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska w Gdańsku Miasto i Gmina Prabuty podjęło się roli pełnienia operatora w programie „Czyste Powietrze”. W imieniu Gminy działalność operatorska realizowana prowadzona przez Kwidzyński Park Przemysłowo Technologiczny.
Do zadań operatora programu należy m.in.:
1. udzielenie pomocy Wnioskodawcom i Beneficjentom kwalifikującym się do podwyższonego i najwyższego poziomu dofinansowania Programu w wersji obowiązującej od 2025 r. lub późniejszych w przypadku ich wprowadzenia w przygotowaniu i realizacji przedsięwzięć/inwestycji mających na celu wymianę nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe oraz termomodernizację budynków mieszkalnych jednorodzinnych z terenu Gminy. Zadania Gminy jako Operatora podzielone zostały na dwa etapy, przy czym czynności przypisane do poszczególnych etapów mogą być realizowane równocześnie.
Etap I obejmuje następujące zadania:
1) identyfikacja potencjalnych odbiorców wsparcia,
2) uświadomienie potencjalnym odbiorcom wsparcia potrzeby wymiany nieefektywnego źródła ciepła na paliwo stałe oraz przeprowadzenia termomodernizacji budynku mieszkalnego, ze wskazaniem możliwych rozwiązań technicznych (zawartych w dokumentacji Programu) oraz uświadomienie możliwości uzyskania dofinansowania w ramach Programu – realizowane poprzez rozmowy (w tym o stanie budynku), spotkania, prezentacje itp.,
3) ocena poziomu dofinansowania możliwego do uzyskania (z uwzględnieniem prefinansowania) i wstępna ocena potrzeb budynku, w tym fakultatywna wizytacja budynku w ramach przygotowania do złożenia wniosku o dofinansowanie i zawarcia umowy,
4) na prośbę beneficjenta pomoc w zawieraniu umów z potencjalnymi wykonawcami audytu energetycznego oraz dokumentu podsumowującego audyt energetyczny przed realizacją przedsięwzięcia (zgodnie z rejestrem osób uprawnionych do sporządzania Świadectw Charakterystyki Energetycznej, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków),
5) na prośbę beneficjenta pomoc w zawieraniu umów z potencjalnymi wykonawcami prac z prefinansowaniem oraz wsparcie przy zawieraniu umów z tymi wykonawcami na podstawie wzoru umowy z wykonawcą, w celu uzyskania dotacji z prefinansowaniem (jeśli dotyczy), przy jednoczesnym zapewnieniu konkurencyjności i przejrzystości procesu wyboru wykonawców, zgodnie z obowiązującymi zasadami i dobrymi praktykami rynkowymi;
6) pomoc w wypełnieniu i złożeniu wniosku o dofinansowanie w ramach Programu oraz w trakcie ewentualnej poprawy lub uzupełnienia wniosku do momentu zawarcia umowy o dofinansowanie pomiędzy WFOŚiGW, a odbiorcą wsparcia.
Etap II obejmuje następujące zadania:
1) przekazanie i wyjaśnienie zapisów dotyczących umowy o dofinansowanie,
2) na prośbę beneficjenta pomoc w wyborze i zawarciu umowy z wykonawcą/wykonawcami (w przypadku prefinansowania – czynność obligatoryjna na I Etapie),
3) wsparcie w przygotowaniu dyspozycji wypłaty zaliczki z załącznikami, zgodnie z załączoną listą sprawdzającą,
4) pomoc w procesie realizowanej umowy, w uzyskiwaniu finansowania w kolejnych etapach oraz prefinansowania przedsięwzięcia zaplanowanego do realizacji,
5) pomoc w bieżącym gromadzeniu powstałej dokumentacji realizacji przedsięwzięcia niezbędnej do jego rozliczenia, tj. bieżące kompletowanie niezbędnych załączników do wniosków o płatność składanych w kolejnych etapach realizacji przedsięwzięcia, pilnowanie aby dokumentacja była kompletna i poprawna merytorycznie i formalnie tj. odzwierciedlała stan wykonanych prac oraz nie zawierała braków formalnych np. w zakresie wymaganych podpisów itp.,
6) poinformowanie o warunkach programu i obowiązkach co do stosowania Listy Zielonych Urządzeń i Materiałów (https://lista-zum.ios.edu.pl/),
7) pomoc w monitorowaniu realizacji prac przez wykonawcę, w tym terminowości prowadzonych, zgodnie z warunkami umowy o dofinansowanie i umowy z wykonawcą,
8) pomoc w procesie aktualizacji audytu energetycznego oraz wystąpieniu o zmianę warunków umowy dotacji zawartej z WFOŚiGW, pomoc odbiorcy wsparcia w wypełnieniu i złożeniu wniosków o płatność w ramach Programu oraz w trakcie ewentualnej poprawy lub uzupełnienia tych wniosków do momentu wypłaty płatności końcowej temu odbiorcy przez WFOŚiGW,
9) na prośbę beneficjenta pomoc w zawarciu umowy z potencjalnym wykonawcą świadectwa charakterystyki energetycznej budynku po jego realizacji (zgodnie z rejestrem osób uprawnionych do sporządzania Świadectw Charakterystyki Energetycznej, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków),
10) przygotowanie do rozliczenia końcowego zadania: pomoc w rozliczeniu przedsięwzięcia i potwierdzeniu zakończenia przedsięwzięcia poprzez wypełnienie i podpisanie protokołu przez Operatora, zgodnie z wzorem protokołu z wizytacji końcowej, stanowiącego załącznik nr 2 do porozumienia, powiązane z wizytacją na miejscu i dokumentacją zdjęciową zrealizowanych działań; wizytacja końcowa musi odbyć się w terminie umożliwiającym złożenie wniosku o płatność końcową do 90 dni od dnia zakończenia realizacji przedsięwzięcia,
11) bieżące monitorowanie i informowanie odbiorcy wsparcia o postępie realizacji wniosku i komunikacji kierowanej ze strony WFOŚiGW,
12) współpomoc odbiorcy wsparcia w zgromadzeniu kompletnej i zgodnej z Programem dokumentacji dotyczącej realizacji przedsięwzięcia w ramach Programu, która będzie mogła być okazana WFOŚiGW w przypadku kontroli realizacji tego przedsięwzięcia (dotyczy 5-letniego okresu trwałości przedsięwzięcia).
Punkt konsultacyjno – informacyjny oraz operatorski dla Mieszkańców Miasta i Gminy Prabuty znajduje się w Kwidzyńskim Parku Przemysłowo-Technologicznym z siedzibą w miejscowości Górki 3A 82-500 Kwidzyn. Punkt czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16. Ponadto w każdą środę w godz. 9-15 pracownik Parku Technologicznego przyjmować będzie osoby zainteresowane udziałem w programie również w Urzędzie Miasta i Gminy Prabuty.
Poniżej znajduje się informacja na temat złożonych i zrealizowanych w ramach programu „Czyste Powietrze” z terenu Miasta i Gminy Prabuty wnioskach oraz wypłaconych dotacjach – według stanu na koniec I kwartału 2025 roku.
Lp. | Nazwa Gminy | Liczba złożonych WOD | Liczba zrealizowanych przedsięwzięć | Kwota wypłaconych dotacji w zł |
1. | Prabuty – gmina miejsko-wiejska | 403 | 202 | 5 905 015,27 zł |
Szczegółowe informacje na temat programu Czyste Powietrze
Szczegółowe informacje na temat programu „Czyste Powietrze znajdują się na stronie rządowej: https://czystepowietrze.gov.pl/